Veel retailbedrijven gaan zich richten op een koopervaring die helemaal rond de klant gebouwd is. Daarbij is het vormen van een aangepaste groep artikelen en het verkopen van deze artikelen in een “kit” gebruikelijker geworden: dit maakt de winkelervaring nog passender voor de klanten.
Nu hebben de klanten namelijk met één aankoop alle onderdelen die ze nodig hebben voor een compleet product tot hun beschikking, in plaats van dat ze hun tijd moeten verspillen met het zoeken naar allerlei kleine, ondersteunende artikelen. Dit kitting-proces is eenvoudig geïntegreerd in een ERP-oplossing, die bedrijven ook in staat stelt om geld te besparen op hun arbeidskosten. Dit kan door het product te combineren met alle benodigde onderdelen. Dit samengestelde product heeft voor de retailer en de groothandel waarschijnlijk een hogere waarde dan de optelsom van alle losse onderdelen. Immers hij vergroot zijn omzet door het ene koopmoment van de klant maximaal uit te nutten.
Stelt u zich eens voor dat u een skelter voor uw kind wilt aanschaffen. Naast de skelter wilt u ook een aanhanger en verlichting voor de skelter. U gaat naar uw lokale speelgoedzaak en deze verkoopt een kit met een skelter inclusief verlichting, een aanhanger met als extra een huif en een extra zitje. Vooraf had u niet de intentie om de twee extra artikelen, de huif en het extra zitje, aan te schaffen. Deze artikelen zijn eigenlijk wel een leuke aanvulling en daarbij de kit is vaak net voordeliger geprijsd dan de losse onderdelen bij elkaar.
Minder retouren, minder fouten
Dit is niet hoe het zou moeten zijn. Bedrijven richten zich op kitting, zodat ze hun inventaris op een kosteneffectieve manier kunnen beheren. Dit is de beste manier om een compleet product te garanderen en om tijd te besparen bij complexe montageprojecten. Het versimpelt de aankoopbeslissing, verlaagt het aantal retouren van incorrecte artikelen die zijn aangeschaft en limiteert fouten die zich voordoen wanneer een klant zelf een kit samenstelt.
ERP maakt kitting eenvoudig
ERP-systemen hebben het proces van het organiseren en verkopen van kits zeer eenvoudig gemaakt. De producten die individueel verkocht zouden kunnen worden (of als partij, afhankelijk van de wens van het bedrijf), kunnen nu worden samengesteld tot een enkel gegroepeerd artikel. Dit biedt meerdere voordelen voor het bedrijf. I.p.v. het zoeken naar alle losse onderdelen van een product volstaat nu het zoeken naar 1 “kitted item”. Andere voordelen:
– Sterk verminderde zoektijd in het magazijn.
– Besparen op fysieke opslagruimte door efficiënter verpakken.
– Minder producten en onderdelen in het magazijn, die getraceerd moeten worden.
– Slimmere inzet van mensen binnen het magazijn.
– Verhoogde productiviteit in het magazijn en minder administratiekosten.
– Minder inkooporders die afgehandeld moeten worden.
Hier komt nog bij dat een bedrijf kan kiezen wat voor producten ze in een kit willen stoppen, wat zorgt voor maximale winstmarges terwijl de kosten relatief constant blijven. Dit gaat vaak gepaard met het zoeken naar een balans tussen producten met een hoge en lage omloopsnelheid. Deze informatie kan eenvoudig bijgehouden worden door een geïntegreerde ERP-oplossing.
Kitting heeft vele voordelen
Kitting voorziet bedrijven die onderdelen verkopen (bijvoorbeeld elektronicazaken) van vele voordelen. Orderverwerking wordt minder prijzig voor een bedrijf omdat wanneer een order voor een kit geplaatst wordt, er maar één item uit het magazijn gehaald hoeft te worden – dit in tegenstelling tot wanneer er meerdere items uit het magazijn gehaald moeten worden en allemaal apart verpakt moeten worden.
Daar komt nog bij dat de kosten voor het verpakken verminderd worden, omdat deze artikelen allemaal voorverpakt zijn voordat ze verzonden worden (gestandaardiseerd verpakken zorgt voor minder menselijke fouten bij orderverwerkingen). Dit maakt het geheel winstgevender.
Ten slotte is er minder kans voor de magazijnmedewerker om de verkeerde items te kiezen wanneer alle items voorverpakt en in één kit gestopt zijn, dan wanneer een klant alle items van de kit apart koopt. Al deze zaken leiden tot hogere klanttevredenheid en klantenbehoud.
Lees ook op Logistiek.nl: Speelgoedleverancier Berg vindt ERP-oplossing voor kitting
Login om te reageren op dit artikel