Farmaceutisch leverancier Mediq heeft voor de replenishment van 250 Nederlandse apotheken een nieuw planningsconcept geïmplementeerd. Apothekers bestellen niet meer zelf, maar voorraden worden centraal aangestuurd met behulp van de voorraadoptimalisatie-software van Slimstock. Apothekers kunnen zich volledig concentreren op hun zorgtaak terwijl de beschikbaarheid van medicijnen en medische hulpmiddelen is toegenomen en de voorraad met 20% gedaald.
Het doel van elke apotheker is om de beste zorg te bieden, en patiënten de juiste medicijnen en medische hulpmiddelen te leveren. Mediq heeft voor de replenishment van zijn 250 Nederlandse apotheken, waarvan 27 in franchise, een planningsconcept geïmplementeerd waarbij apothekers niet meer zelf bestellen maar voorraden centraal worden aangestuurd. De forecasts en de aanvulorders worden bepaald met behulp van het voorraadoptimalisatie-softwarepakket Slim4 van Slimstock. “Dit systeem rekent voor apotheeklocaties uit hoeveel er op voorraad moet liggen, rekening houdend met het preferentiebeleid van verzekeraars”, zegt Manager Operations Support Jeroen van Eijk.
Het preferentiebeleid van zorgverzekeraars, dat voorschrijft welke merken wel of welke niet worden vergoed, kan veranderen in de tijd. “In het verleden zag je dat als een bepaald medicijn niet meer werd vergoed, de automatische inkooporders nog een tijdje doorijlden. Het duurde even voordat de juiste assortimentsgegevens en bestelparameters in alle systemen waren aangepast. Met Slim4 wordt zo’n artikel direct op non-stock gezet. De historische vraag op dat artikel wordt gebruikt om de behoefte van het nieuwe, preferente merk te voorspellen, waardoor ook het vervangende artikel direct in de juiste hoeveelheden op voorraad kan worden gelegd.”
Hogere servicegraad, minder voorraad
Door het gebruik van Slim4 kan Mediq sneller reageren op veranderingen in de markt. Alleen de medicijnen waar behoefte aan is worden op voorraad gelegd en artikelen die niet meer worden vergoed, worden proactief afgebouwd. “Door deze rationalisatieslag in het assortiment hebben we het aantal unieke SKU’s met 10% laten dalen. Als je naar de hele keten kijkt, dus inclusief onze centraal groothandelsmagazijn is de voorraad met 20% gedaald. De servicegraad is met drie tot vier procent gestegen”, aldus Van Eijk.
Een misschien nog wel belangrijker voordeel voor Mediq is dat de apotheker niet meer zelf zijn spullen hoeft te bestellen en meer tijd overhoudt voor zijn primaire zorgtaak. Medewerkers kunnen zich concentreren op het adviseren van patiënten terwijl ze vaker dan voorheen ook direct de bijbehorende medicijnen kunnen verstrekken.
Met slechts vier planners
Met Slim4 is het planningsproces zelf ook efficiënter geworden, constateert Van Eijk. “Waar eerst alle 250 apotheken zelf hun bestellingen moesten plaatsen en parameters moesten instellen, doen we dit zelfde werk nu centraal met slechts vier planners.”
De centrale planners kunnen niet alleen beter voorspellen wat de toekomstige vraag zal worden, ze kunnen hier nu ook proactief op sturen. Bij een dreigend tekort op de markt, kunnen ze nu in één keer de hele keten op een ander merk of middel overzetten. Van Eijk: “Door te sturen op assortiment kunnen we beter inspelen op inkoopcontracten en optimaal profiteren van inkoopcondities.” Hiermee houdt Mediq niet alleen zijn voorraden maar ook zijn marges gezond.
Login om te reageren op dit artikel